Repertoar

Nynäshamns Kammarkör har en bred och varierad repertoar.
Vi sjunger gärna allt ”från Beatles till Bach”.

Verkförteckning & Temakonserter Nynäshamns Kammarkör

Elfrida Andrée: ”Snöfrid” för kör med solist & piano (2016)

J S Bach: Motett BWV 227 ”Jesu meine freude” (2015)

J S Bach: Kantat BWV 140 ”Wachet auf ruft uns die stimme” (2017)

Beatles: ”Sgt Pepper” (2002)

Boldemann/KNG: ”Sjörövarkören” – piratkantat för kör, solist & ensemble (2016)

Duke Ellington: Sacred Concert (2001, 2005)

Gabriel Fauré: Reqiuem (1997, 1998, 2005, 2010)

Karl Nicklas Gustavsson: ”Jul 1939” med text av Karin Boye (2017, 2019)

Georg Friedrich Händel: Messias (1995)

Karl Jenkins: ”The armed man”, a mass for peace (2019)

Lars-Erik Larsson: Förklädd Gud (1994, 2005)

A F Lindblad: ”Drömmarne” (2019)

W A Mozart: Reqiuem (2007, 2008)

Johan Helmich Roman: Svenska Messan (1999, 2000)

Georg Philip Telemann: ”Ein feste burg ist unser Gott” (2017)

Anders Öhrwall: ”Gaudete” (2000, 2006)

Temakonserter

Elfrida Andrèe – ett tonsättarporträtt: En temakonsert där vi framförde musik av den kvinnliga tonsättarpionjären Elfrida Andrèe, bland annat ”Snöfrid” som blev hennes genombrott som tonsättare samt en rad verk som togs fram ur arkiv som förmodligen inte spelat sedan Andrées levnad. Konsert i Nynäshamns Kyrka och Allhelgonakyrkan Stockholm med sopranen Paulina Pfeiffer och pianisten Oskar Ekberg.

Hälsning till Hellsing: En familjekonsert med utgångspunkt från Lennart Hellsings texter med tonsättningar av Knut Brodin, Georg Riedel och Laci Boldemann i bearbetningar/arrangemang av körens ledare Karl Nicklas Gustavsson. Konserten var ett samarbete med Nynäshamns Kulturskola, Tema Fritids Nynäshamn samt elever från Svandammsskolan som kompades av en professionell instrumentalensemble. Konsertens huvudnummer var ”Sjörövarkantaten” i tonsättning av Laci Boldemann som fick sitt första sceniska framförande någonsin – tidigare har den bara gjorts för lp-skiva och tecknad film. John-Erik Eleby från Kungliga Operan var solist.

Jazz i Viakyrkan: En jazzkonsert i samarbete med föreningen Jazz i Nynäshamn, Kulturskolan och Agnas Bros som är en ensemble med fyra unga bröder från Vallentuna som etablerat sig i den svenska jazzeliten. Konserten bjöd på ett porträtt av Lars Färnlöf samt Bill Evans Monicas Vals och Jules Sylvains Trolljazzen i nya arrangemang av Karl Nicklas Gustavsson. Agnas Bros kompade kören och musicerade med Kulturskolans
Jazzensemble (lärare Andreas Carpvik) samt framförde musik från skivan ”Lycka till med musiken”.

NKK firar Olrog & Hellsing med tapas & allsång!: En konsert på Konstpoolen, Nynäshamn som bjöd på ett flertal nya körarrangemang av hundraårsjubilaren Ulf Peder Olrog ackompanjerat av pianisten/flöjtisten Kirsten Spratt och kontrabasisten Loke Underdahl. Vi passade även på att fira hundraåringen Lennart Hellsing med sånger ur Bananboken i tonsättning av Georg Riedel/KNG. På denna konsert experimenterade vi lite medkonsertformatet och utökade upplevelsen med servering av Tapas och tillhörande drycker för de som så önskade.